loading...

electrical-panels

بازدید : 12
دوشنبه 14 آذر 1401 زمان : 13:55

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم کانال نخاعی چیست و ورزش های مناسب برای درمان تنگی کانال نخاعی کمر و گردن را به شما توضیح دهیم.

کمر یکی از اندام‌های حساس در بدن هر فرد است که می‌تواند مشکلات استخوانی مختلفی را تجربه کند. یکی از این مشکلات تنگی کانال نخاعی است که می‌تواند مشکلاتی را برای فرد مبتلا به وجود بیاورد. حالا موضوعی که وجود دارد این است که روش درمان آن چگونه است؟ در بیشتر مواقع برای درمان تنگی کانال نخاعی نیازی به عمل جراحی نبوده و با درمان‌های ساده‌تر نیز می‌توان آن را برطرف کرد. خیلی از پزشکان خرید دستگاه فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهند تا با استفاده از آن بتوانید ورزش‌های مختلفی را انجام داده و به بهبودی کامل دست پیدا کنید.

مصرف دارو نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که برای دردهای شدیدتر مورد استفاده قرار گرفته و مخصوصا تجویز مسکن می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. موضوعی که در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با آن توضیح دهیم، بهترین ورزش ها برای درمان تنگی کانال نخاعی کمر بوده و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به بهبودی نزدیک شوید.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با ورزش برای تنگی کانال نخاعی صحبت کنیم بهتر است به صورت مختصری در رابطه با این بیماری توضیح داده و علت به وجود آمدن آن را بگوییم.

تنگی کانال نخاعی معمولا در افراد با سن بالا اتفاق خواهد افتاد. ستون فقرات بدن هر فرد دارای مهره‌هایی است که برای جلوگیری از فشار و سایش آن‌ها روی هم، دیسک بین مهره‌ای بین آن‌ها قرار دارد. داخل این دیسک‌های بین مهره‌ای مقداری آب وجود دارد که با افزایش سن میزان این آب کم شده و باعث می‌شود که مهره‌ها به یکدیگر نزدیک شوند. بدن به صورت طبیعی تلاش می‌کند تا از این نزدیکی جلوگیری نماید.

برای اینکه این فاصله کمتر از میزانی که هست نشده و فاصله مهره‌ها به حالت نرمال دربیاید، بدن شروع به ساخت و ساز کرده و با ایجاد بافت‌های استخوانی این مشکل را حل خواهد کرد. به همین دلیل ستون فقرات و مهره‌های بدن درشت می‌شوند و در نتیجه تعادل و ثبات بدن به حالت عادی باقی خواهد ماند. موضوعی که وجود دارد این است که این ساخت و ساز باعث کاهش فضای بین مهره‌ها خواهد شد. یعنی دقیقا جایی که نخاع قرار دارد و این همان تنگی کانال نخاعی است.

فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود دچار درد شده و در مواردی به قدری این مشکل ادامه پیدا می‌کند تا جایی که ممکن است واقعا به عمل جراحی نیاز باشد ولی در صورتی که شما از همان ابتدا نسبت به دردهای کمر خود توجه نشان داده و به دکتر مراجعه کنید می‌توانید مطمئن باشید که بدون نیاز به جراحی و تنها با انجام تعدادی تمرین می‌توانید سلامتی خود را به دست آورده و به زندگی طبیعی برگردید.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی

قبل از اینکه بخواهیم این ورزش‌ها را معرفی کرده و شما را با آن‌ها آشنا کنیم باید به این نکته مهم اشاره کنیم که شما نباید بدون مشورت با پزشک متخصص دست به هیچ کاری بزنید. نخاع یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در بدن است که با کوچک‌ترین آسیبی می‌تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بزرگی را به وجود آورد. اگر ورزشی را اشتباه انجام دهید این امکان وجود دارد که نخاع آسیب دیده و بخشی از سیستم حرکتی یا به صورت کلی تمام حرکات بدن شما را دچار اختلال کند.

پس حتما قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کرده و از صحت کار خود اطمینان حاصل کنید چرا که باید ورزش‌هایی را انتخاب کنید که موجب شدیدتر شدن تنگی کانال نخاعی نشود. در نهایت نیز بعد از مشورت با پزشک باید تمرینات خود را جدی گرفته و حتما جزئی از روتین روزانه خود قرار دهید چرا که در این صورت است که می‌تواند به شما کمک کند.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی نیز به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمر بیمار

در این بخش تمرین‌هایی را معرفی خواهیم کرد که موجب بهبود این بیماری در ناحیه کمر می‌شوند. به شما توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر زیر نظر متخصص فیزیوتراپی اندام کمر این تمرینات را انجام دهید.

معرفی تمرین کشش دو زانو به سمت قفسه سینه

برای انجام این تمرین باید به پشت دراز بکشید و هر دو زانوی خود را روی قفسه سینه جمع کرده و به صورتی عمل کنید که آن‌ها را در آغوش گرفتید. حالا باید ستون فقرات خود را شل کنید و به مدت 10 ثانیه در این وضعیت بمانید. نهایتا باید در سه ست این تمرین را تکرار کنید و در طول روز آن را انجام دهید.

معرفی تمرین جمع کردن یک زانو روی قفسه سینه

ابتدا به پشت دراز کشیده و پاهای خود را دراز کنید. در مرحله بعدی زانوی چپ را روی قفسه سینه خود بیاورید و از دست‌هایتان برای نزدیکی آن به قفسه سینه استفاده کنید. به این صورت که دست‌ها را زیر زانو یا پایین ران قلاب کرده و بکشید. حالا پای چپ را دراز کرده و دقیقا همین کار را با پای راست انجام دهید. این تمرین باید 10 بار و برای سه ست انجام شود.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی در ناحیه گردن بیمار

حالا شما را با تمرین‌هایی آشنا می‌کنیم که گردن شما را بهبود داده و درد آن را کم کند، هرچند که شما می‌توانید تمرینات فیزیوتراپی اندام سر و گردن را نیز انجام دهید که در کم شدن دردتان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

معرفی تمرین بالا انداختن شانه

به صورت اصولی روی صندلی یا زمین بنشینید و تیغه شانه خود را به سمت بالا بکشید و آن را یک یا دو ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس شانه خود را رها کرده و به حالت عادی برگردید. 20 بار باید این تمرین را تکرار کنید.

معرفی تمرین کرانچ سرشانه ایستاده

ابتدا باید رو به روی یک دیوار بایستید و دست‌های خود را روی سطح مجاور دیوار قرار دهید. در مرحله بعدی باید تیغه شانه خود را کنار یگدیگر قرار داده و با کمک دست‌هایتان به سمت دیوار به جلو خم شوید. حالا باید از دیوار فاصله گرفته و به حالت طبیعی برگردید. برای اینکه این ورزش نتیجه بخش باشد، باید آن را 10 بار و برای سه ست تکرار کنید.

ممارست در انجام این تمرینات موضوعی است که باید جدی گرفته شود و در صورتی که آن‌ها را ترک کنید ممکن است به حالت ابتدایی بیماری خود یا حتی حالی بدتر برگردید و این یعنی تمامی تلاش‌های شما از بین رفته است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 416
  • بازدید کلی : 1102
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی